Emil Boc, primarul Clujului, împreună cu primarii localităților limitrofe (Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțid), au semnat în această săptămână un acord de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluarea strategică adecvată pentru trenul metropolitan și metrou.

Proiectul de investiții va fi realizat în două etape:

-trenul metropolitan rapid pe infrastructura actuală, care va acoperi întregul coridor feroviar al zonei metropolitane pe o lungime de aproximativ 43 de km, cu înființarea unor stații noi;

-metroul, care se dorește a fi unul subteran în interiorul Clujului și suprateran în restul zonei metropolitane.

Astfel de mijloace de transport în comun sunt absolut comune în multe state ale Europei. Nu mai aduc în discuție partea asiatică, acolo unde puțin mai lipsește să se circule cu viteza luminii. Ceea ce se întâmplă în China și Japonia este de domeniul SF, comparând cu ceea ce (nu) se întâmplă la noi.

Aici, în bucățica noastră de Balcani, mergem cu viteza melcului până și între Pitești și București. De ce? Pentru că nimeni, dar absolut nimeni nu e în stare să acceseze bani europeni gratis pentru reabilitarea rețelei feroviare. Atât trebuie făcut! Să te afli la câteva zeci de minute distanță de București poate schimba în mod radical configurația socio-economică a Piteștiului!

S-a vorbit și la noi despre metrou, despre trenuri de mare viteză, despre zona metropolitană… Se va mai vorbi…

La Iași, iată, s-au semnat primele hârtii și urmează ca realizarea studiilor de fezabilitate să intre în faza de licitație! La noi, fiecare primar PSD ține de bucățica lui de primărie, interesat, mai degrabă, ca mica sa moșie să nu interfereze sub nicio formă cu a altuia. Transportul între Pitești și celelalte localități limitrofe a generat în permanență scandaluri și nemulțumiri, culminând cu situația în care copiii care fac naveta la școlile din Pitești să fie lăsați la intrarea în oraș, la câțiva kilometri de unitatea de învățământ, nevoiți să traverseze orașul prin zone intens circulate. La fel și cei care au un loc de muncă la Pitești!

Asta se întâmplă în orașul în care edilii își risipesc energia cu rezolvarea a sute de lucruri mici, lucruri care, în orice oraș civilizat, sub gestionate de către aparatul din subordine.

Asta se întâmplă în orașul în care s-a început cu tichia de mărgăritar, iar bazele bunăstării au fost lăsate pentru un viitor din ce în ce mai îndepărtat, căci nu am întrezărit în planurile actualei administrații nicio intenție  de a deschide Piteștiul către conceptul de dezvoltare regională.