Aproximativ 300 de oameni de afaceri au participat recent la RePatriot Summit 2022, probabil unul dintre puținele evenimente de business care se lasă și cu altceva decât cu vorbe goale. Români care s-au stabilit în afară și au afaceri de milioane de euro, români care au investit în România, oameni de afaceri din România și Republica Moldova, cu toții s-au aflat la aceeași masă și au discutat despre oportunitățile investiționale pe timp de criză. S-au creat legături, s-au legat parteneriate și s-au pus la cale noi investiții. Prezent la summit, omul de afaceri piteștean Mihai Coteț spune că a rămas uimit despre ceea ce a văzut la frații de peste Prut și că se gândește serios la oportunitățile de business de acolo. Cu ce concluzii s-a întors, vă invităm să aflați în interviul de mai jos.
,,Este descurajant să investești în acest context, dar merită să încerci, pentru că acasă este acasă și nicăieri nu este mai bine”
*Ați fost la rePatriot Summit 2022. Ce este RePatriot, cu ce se mănâncă, ar întreba profanii?
**RePatriot înseamnă peste 13.000 de antreprenori în toată lumea. Pe platforma sa, antreprenorii români răspândiți pe tot globul sunt încurajați să revină și să investească și aici, în România. Sunt sprijiniți cu informații, cu conexiuni, cu tot ce presupune reconectarea cu țara de origine. În fiecare an, comunitatea se reunește. Anul acesta, între 6 și 9 octombrie, Summit-ul RePatriot s-a desfășurat pe axa Iași-Chișinău. Au fost peste 300 de manageri și antreprenori din toată lumea, care dețin sau administrează active de peste 50 miliarde de euro. În afara României mai este încă o Românie, una extrem de valoroasă și nu doar din punct de vedere financiar. Vorbim despre altfel de mentalități, pentru că la noi, cei care am rămas, acestea se schimbă greu spre deloc. Dacă o parte din România din afară ar reveni, lucrurile s-ar îmbunătăți simțitor.
*Este de revenit în România în acest moment?
**În acest moment pare a nu fi momentul oportun pentru nimic. În România este de revenit oricând, cu condiția să o faci fiind pregătit psihologic că te vei lovi și de instituții neprietenoase, și de administrații incompetente, și de legislație impredictibilă și descurajantă pe alocuri. Așa cum spunea Adrian Zuckerman, fostul ambasador al SUA în România, trebuie, ca stat, să oferi companiilor motive să investească în România, nu motive să nu o facă. Altfel, dacă trecem peste aceste impedimente, putem observa mult mai ușor faptul că suntem încă o piață plină de oportunități. Pentru ce revine mereu Prințul Charles, acum rege, în România, pentru ce a investit la Viscri? Pentru ceea ce avem noi autentic, natural, neatins. Sunt lucruri pe care alte state super-tehnologizate le-au pierdut demult, dar pe care le pot găsi aici. Liniștea, peisajele de început de lume, mâncarea naturală fără gust de carton, încă pot fi găsite în multe zone ale țării, iar acestea sunt lucruri de neprețuit. Potențialul turistic al României nu cred că a fost atins nici măcar în procent de 5%.
Cu adevărat marea problemă este că românii și-au pierdut speranța, tinerii continuă să plece. În tot acest timp, dinspre clasa politică, ni se livrează multă demagogie, prea puțină empatie, populism de anii ’90, ceea ce a oferit șansa extremiștilor și oportuniștilor care pozează în naționaliști și suveraniști să crească îngrijorător de mult. Este descurajant să investești în acest context, dar merită să încerci, pentru că acasă este acasă și nicăieri nu este mai bine. În plus, nicăieri nu umblă câinii cu covrigi în coadă.
După acest eveniment de business aș spune că este de investit nu doar în România, ci și în Republica Moldova, la frații noștri de peste Prut. Iar frații noștri, vă spun, sunt sătui de poduri de flori, vor poduri pe care să ruleze și ceva capital. ,,Capitalul românesc e cel mai important. ,,Am făcut hore, sârbe, acum e timpul unui alt tip de horă, horă care înseamnă capital și locuri de muncă.” ne-a transmis, pe bună dreptate, Igor Grosu, președintele Parlamentului Republicii Moldova.
,,Am fost extrem de invidios că la noi nu întâlnești prin primării, prin Consilii Județene, prin ministere, astfel de oameni”
*Este prima oară când mergeți în Republica Moldova?
**Da și cu siguranță voi reveni, pentru că o dată ce ajungi acolo, nu ai cum să nu te întorci. Deși se află, ca dezvoltare, unde ne aflam noi acum vreo 15 ani, ca mentalitate, ca entuziasm, ca mod de a aborda lucrurile, cred că ne-au depășit demult. Nu au nici Deltă, nici munți, nici mare și, cu toate acestea, sunt foarte mândri și conștienți de importanța a ceea ce au, nu de limitările a ceea ce nu au. Mă uitam zilele acestea, în contextul discuțiilor pe marginea intrării în Spațiul Schengen, cât de mult ne desconsiderăm noi, românii, ce urât vorbim despre noi și despre țara noastră. În schimb, în Republica Moldova, oamenii văd partea plină a paharului și, pentru că o văd, paharul devine din ce în ce mai plin, nu din ce în ce mai gol. Nu am văzut pe nimeni vorbind urât despre țara sa, desconsiderând-o, dimpotrivă. Vorbesc cu modestie și mândrie în același timp, îți prezintă lucrurile în mod simplu și real și îți arată oportunitățile în așa fel încât chiar te gândești foarte serios dacă nu este momentul să investești acolo.
*V-ați gândit serios la asta?
**Da, pentru că, dincolo de oportunitățile de business, de fiscalitatea extrem de încurajatoare, e mult suflet în Republica Moldova, mulți oameni potriviți la locul potrivit. Spre exemplu, la nivel de aparat de stat am întâlnit foarte mulți tineri, majoritatea școliți în afară, foarte multe femei care au prezentat senzațional oportunitățile de acolo. Noi nu cred că fi avut vreodată vreun ministru al Turismului care să se ridice la profesionalismul a ceea ce am văzut și ascultat. La fel, nu cred ca tinerii noștri școliți în afară să-și fi găsit locuri prin ministere. Am fost extrem de invidios că la noi nu întâlnești prin primării, prin Consilii Județene, prin ministere, astfel de oameni. Cel puțin nu în număr atât de mare. Sunt mult mai proactivi, mult mai flexibili și adaptabili și patrioți în modul acela curat și sincer, nu play-back-ul care este acum în România, unde patriotismul se măsoară în cine strigă mai tare în portavoce.
Spre exemplu, Republica Moldova a realizat parcuri industriale IT cu facilități imense pentru investitori, precum taxa unică de 7%. Pentru că și de acolo tinerii tot pleacă de ani buni, s-au creat comunități ale industriilor creative, de la arhitectură, la design, film, animație, publicitate. Au fost înființate profesii noi, facultăți noi în domeniu animației, game-design-ului, new-media. Companiile lor lucrează pentru Disney sau pentru NASA. Cu alte cuvinte, oferă perspective capitalului intelectual, păstrându-l, astfel, în țară. Când Lisa Draxlmaier, spre exemplu, s-a dus să investească și acolo, statul a deschis noi facultăți cu specializare în inginerie și management în transport.
Din toate punctele de vedere, Republica Molvova mi s-a părut a fi o țară care știe mult mai bine ceea ce vrea. Deși este mult mai subdezvoltată decât suntem noi, e mult mai optimistă în viitor și mai unită ca popor. Avem multe de învățat de acolo.
*Dacă ar fi să investiți, în ce domeniu ați face-o?
**Nu poți să nu rămâi cu gândul la vinurile de acolo. Ce am văzut la Cricova m-a lăsat fără cuvinte. Altfel, cât timp facilitățile fiscale sunt foarte generoase, oportunitățile sunt nelimitate.
*V-ați întâlnit cu oameni de afaceri români stabiliți din întreaga lume. Care era atmosfera? Ce spun despre România de acasă?
**Ceea ce spunem și noi, cei care am rămas: suntem brânză bună în burduf de câine. Îmbucurător este că mulți dintre cei care se bucură de succes în afară sunt foarte interesați să investească. Mulți deja au făcut-o. Iau acest lucru ca pe o datorie de onoare, pentru că România înseamnă mai mult decât politicieni în care și-au pierdut încrederea. De obicei, oamenii care văd doar partea goală a paharului sunt oameni care nu au încercat nimic, s-au rezumat la a aștepta și a critica. România din afară e o Românie activă, care face și sunt convins că ne vom ridica o dată cu ea.
Sursa: săptămânalul Ancheta